Malowanie na murze

Witam wszystkich.
W tym tutorialu przedstawię prostą i efektowną technikę umieszczania grafiki na nieregularnych powierzchniach, teksturach i obiektach z zachowaniem naturalnego ułożenia świateł, cieni i mapowaniem nierówności, co pozwoli na uzyskanie wysoce realistycznych efektów.

W tym przykładzie namalujemy amerykańską flagę na starym, ceglanym murze.

Przygotowałem wcześniej plik z dwoma warstwami: ścianą z cegieł o pięknej, nieregularnej fakturze (źródło: www.sxc.hu), oraz płaską amerykańską flagą z pliku wektorowego (źródło: www.wikipedia.org). Warstwy nazwałem odpowiednio TŁO i FLAGA

Do odpowiedniego zniekształcenia flagi użyjemy filtra Displace | Przemieszczenie, natomiast do nałożenia świateł i cieni – warstwy w trybie mieszania Hard Light | Ostre Światło.

Do obydwu operacji będziemy potrzebować kopii warstwy TŁO, kopiujemy ją więc DWUKROTNIE, przeciągając jej miniaturkę na palecie Layers | Warstwa na ikonkę New Layer | Nowa Warstwa:

Nazwałem te kopie warstw DISPL_MAP (od Displacement Map – termin często używany w grafice 2D i 3D) oraz

WARSTWA_HL.

Na początek zajmiemy się zniekształceniem flagi. Do tego posłuży filtr Displace | Przemieszczenie i nasza warstwa DISPL_MAP. Na jej podstawie PS zniekształci flagę- z grubsza na zasadzie: w miejscach, gdzie piksele na naszej mapie są jasne, flaga zostanie „wypchnięta do góry”, natomiast tam, gdzie ciemne – „wciśnięta w dół”.
Mapa powinna być zatem w odcieniach szarości- zaznaczamy DISPL_MAP na palecie Layers | Warstwa i używamy Image>Adjustments>Desaturate | Obrazek>Dopasuj>Usuń kolor, aby pozbawić ją koloru.
Aby nasze zniekształcenie było „miękkie” i nie miało bardzo ostrych krawędzi, potraktujemy mapę dodatkowo filtrem Filter>Blur>Gaussian Blur | Filtr>Rozmycie>Rozmycie Gaussowskie. Ja ustawiłem rozmycie na 2.4px, można jednak poeksperymentować.

Filtr Displace | Przemieszczenie potrzebuje oddzielnego pliku .psd jako mapy, klikamy więc PPM na naszej zmodyfikowanej warstwie DISPL_MAP w palecie Layers | Warstwa i wybieramy Duplicate Layer | Powiel Warstwę. W oknie dialogowym w polu Document | Dokument wybieramy New | Nowy i wpisujemy dowolną nazwę dla naszego pliku

Klikamy OK. Nasza warstwa pojawia się w nowym oknie, jako oddzielny dokument. Tego nam właśnie trzeba. Zapisujemy plik w formacie .psd. Mapa zniekształceń gotowa. Z pliku głównego możemy już usunąć warstwę DISPL_MAP, aby nie przeszkadzała.

Możemy teraz zniekształcić flagę. Zaznaczamy ją na palecie Layers | Warstwa i wybieramy Filter>Distort>Displace | Filtr>Zniekształcenie>Przemieszczenie. W oknie dialogowym możemy poeksperymentować z ustawieniami skalowania zniekształceń i innymi, nie ma niestety podglądu „na żywo”. Ja pozostawiłem wartości domyślne ( w większości przypadków są OK).

Klikamy OK. PS prosi o mapę zniekształceń. Wskazujemy mu nasz uprzednio przygotowany plik:

Nasza flaga zostaje wymięta. Nie wygląda to na razie zbyt realistycznie…:

…ale teraz nałożymy na to światła i cienie. Użyjemy warstwy WARSTWA_HL. Ustawimy ją na samym wierzchu stosu warstw na palecie Layers | Warstwa, odbarwiamy ją przy użyciu Image>Adjustments>Desaturate | Obrazek>Dopasuj>Usuń kolor i zmieniamy jej tryb mieszania na Hard Light | Ostre Światło.

malowanie-na-murze-9.jpg

Od razu lepiej:

malowanie-na-murze-10

Ponieważ WARSTWA_HL zmieniła nam także wygląd cegieł poza flagą, co nie zawsze jest pożądane, możemy zamaskować jej działanie w tych miejscach za pomocą opcjiLayer Mask | Utwórz maskę warstwy. W tym celu:

1. Robimy Ctrl+klik na MINIATURCE (nie na nazwie, ani gdzie indziej) naszej flagi w palecie Layers | Warstwa.

malowanie-na-murze-11

PS tworzy zaznaczenie na podstawie naszej flagi:

malowanie-na-murze-12

2. zaznaczamy warstwe WARSTWA_HL na pal. Layers i klikamy ikonke Layer Mask | Utwórz maskę warstwy:

malowanie-na-murze-13

Możemy jeszcze zmniejszyc Opacity | Krycie naszej flagi, żeby kolory nie były zbyt intensywne:

malowanie-na-murze-14

Gotowy obrazek:

malowanie-na-murze-15

Technikę tą można stosować do bardzo różnych celów. Tutaj inny przykład jej wykorzystania:

Przed:

malowanie-na-murze-16

Po:

malowanie-na-murze-17

Zwróćcie uwagę jak realistycznie wychodzą odblaski/cienie. Nie musimy nakładać ich ręcznie przy użyciu Dodge/Burn | Rozjaśnienie/Ściemnienie.

Tutorial powstał przy użyciu angielskiej wersji PS. Wielkie dzieki dla Monicoor za polskie nazwy narzędzi i opcji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *